Ciśnienie w oponach – podstawa bezpiecznej jazdy

| kategoria: porady

Jakie powinno być ciśnienie w oponach?

Wielu kierowców samochodów osobowych, ale i nie tylko przyjęło, że prawidłowe ciśnienie powietrza w oponach to 2,2 bara. Jest to prawidłowa i optymalna wartość zwłaszcza gdy nie mamy możliwości sprawdzenia jaką ilość jednostek zaleca producent. Ponieważ każdy dealer „dorzuca” do naszego auta indywidualną specyfikację dotyczącą ilości atmosfer w oponach możemy dokładnie sprawdzić jakie ciśnienie powinny mieć nasze koła. Jest to rzecz indywidualna dla każdej marki, a nawet modelu samochodu czy modelu opon. Gdzie możemy znaleźć takie informacje? Tabliczka znamionowa znajduje się zazwyczaj w kilku miejscach m.in.: przy kole zapasowym, przy wlewie paliwa, przy słupku na drzwiach kierowcy bądź w schowku. W przypadku braku wyżej wymienionej tabliczki możemy uzyskać te same informacje od producenta naszego samochodu, sprzedawcy opon lub z załączonej instrukcji obsługi naszego pojazdu.

Jakie mamy jednostki ciśnienia?

Jak już wiemy, najpopularniejszą jednostką jest bar. Oprócz niego ciśnienie podaje się też w atmosferach – można powiedzieć, że to ta sama wartość jak w przypadku barów, ponieważ różnica między tymi dwiema jednostkami jest niewielka i nie ma znaczenia, kilopaskalach – 100 kP to jeden bar lub PSI – to funt na cal kwadratowy, używany w brytyjskim systemie miar.

Urządzenia do pomiaru ciśnienia w oponach

Do sprawdzenia ciśnienia w oponach służą nam dwa przyrządy. Jest nim manometr oraz czujnik TPMS. Dzięki nim możemy sprawdzić, ile obecnie jednostek atmosfery znajduje się w naszej oponie.

Manometr – to urządzenie, które możemy kupić np. w markecie budowlanym i korzystać z niego według własnych potrzeb. Koszt takiego urządzenia mieści się między kilkanaście a ponad sto złotych. Gdy nie chcemy jednak tracić pieniędzy, aby mieć go na własność, takie same urządzenie możemy spotkać na stacji benzynowej czy w serwisie wulkanizacyjnym lub samochodowym.

Czujnik  TPMS – od roku 2015 producenci muszą umieszczać go w swoich produktach. Jego zadaniem jest monitorowanie ciśnienia w oponach i wysyłanie informacji poprzez sygnał radiowy do kokpitu samochodu gdzie wyświetla się odpowiedniego koloru kontrolka. Może ona występować w dwóch kolorach, lecz nie we wszystkich modelach samochodów pojawia się w obu opcjach. Żółta informuje nas, że ciśnienie jest niskie i należy je uzupełnić na najbliższej stacji benzynowej, natomiast czerwona (dostępna we wszystkich modelach wyprodukowanych w 2015 r.) informuje nas, że natychmiast powinniśmy przerwać jazdę i sprawdzić nasze ogumienie, ponieważ może dojść do niechcianego uszkodzenia koła bądź wypadku.

manometr

Manometr służący do pomiaru ciśnienia w oponach

Dlaczego ciśnienie w oponach spada?

Jest wiele przyczyn, przez które systematycznie musimy sprawdzać i uzupełniać ciśnienie w oponach. Zazwyczaj dochodzi do niego podczas uszkodzenia stopki, gdy ta przestaje sztywno przylegać do felgi. Powody są dwa: uszkodzona została sama stopka lub rozwulkanizowanie powierzchni przez utratę właściwości kleju. Kolejnymi przyczynami utraty powietrza mogą być – naruszenie konstrukcji wentyla, wykrzywienie się rantu obręczy lub mechaniczne uszkodzenie ogumienia np. poprzez wbity gwóźdź. Do spadku ciśnienia w oponach przyczyniają się też warunki atmosferyczne takie jak nagły skok temperatury. Zauważalne jest to zwłaszcza na początku sezonu zimowego oraz wiosennego gdzie różnice są największe. Pamiętajmy też, że nawet przy dobrze napompowanych oponach ciśnienie spada samoczynnie.

Skutki zbyt niskiego ciśnienia w oponach

W przypadku gdy ciśnienie jest zbyt niskie, uszkodzeniu ulega wewnętrzna struktura opony, zwiększają się opory toczenia, co może powodować większe zużycie paliwa, skraca się żywotność bieżnika nawet o 25%, pogarsza się precyzja kierowania pojazdem i stabilność podczas pokonywania zakrętów dodatkowo taka opona może się przegrzewać, co skutkuje jej wystrzałem przy poruszaniu się z wyższą prędkością.

Skutki zbyt wysokiego ciśnienia w oponach

Przy zbyt wysokim ciśnieniu w oponie jej konstrukcja może ulec uszkodzeniu, dynamiczne najechanie na jakąś przeszkodę czy krawężnik spowodować może pęknięcie bądź powstanie guza i szybką utratę powietrza. Zbyt wysokie ciśnienie wpływa także na szybsze zużycie części samochodu takich jak tuleje czy amortyzatory, ponieważ mocno napompowane koła usztywniają sposób pracy zawieszenia. Skutkiem jest też pogorszenie przyczepności, gdyż boczne ściany opony nie stykają się z nawierzchnią i nie pracują praktycznie wcale, co zwiększa niebezpieczeństwo podczas podróży.

uszkodzone koło

Uszkodzone koło

Ciśnienie w oponach – zimą i latem

Podczas tych dwóch pór roku ciśnienie w naszych kołach nie powinno być takie same. W przypadku niskich temperatur występujących zimą opona napompowana w 20 stopniach Celsjusza do 2 barów przy 0 stopniach spada do 1,8 bara. Tak więc przygotowując auto na sezon zimowy, możemy minimalnie podwyższyć ilość atmosfer w oponie.

Ciśnienie w oponach – przód i tył auta

Skoro wiemy już, że zimą i latem ciśnienie w oponach powinno być różne, możemy też domyśleć się, że będzie ono inne w zależności od osi naszego samochodu. W tabliczkach znamionowych producent uwzględnia informacje dotyczące ilości atmosfer w przednich i tylnych oponach w zależności od marki i modelu samochodu, ale też od jego obciążenia. Przy jeździe pustym autem bez żadnego obciążenia zalecane jest inne ciśnienie niż przy jeździe z pełną liczbą pasażerów oraz bagażem.

Jak często sprawdzać ciśnienie w oponach?

Zaleca się sprawdzać ciśnienie powietrza w oponach przynajmniej raz w miesiącu. Jeżeli jednak nie jesteśmy w stanie kontrolować tego tak często, na pewno powinniśmy sprawdzać je przed każdą dłuższą podróżą. Ważną rzeczą, o której należy pamiętać, jest fakt, że ciśnienie opon powinniśmy sprawdzać na “zimnych kołach”. To znaczy po godzinie od zatrzymania auta lub po przejechaniu kilku kilometrów z małą prędkością. Pomiar przy rozgrzanych kołach może się różnić nawet o 20% co do rzeczywistej wartości.

Pompowanie kół azotem

Pompowanie kół azotem zostało zapożyczone z lotnictwa. W przeciwieństwie do powietrza azot mniej zmienia swoją objętość w stosunku do zmiany temperatury. Ponadto pompowanie kół azotem chroni felgi przed korozją. Jak wszystko ma też to swoje wady. Azot tak samo jak powietrze należy dopompowywać a ta usługa nie jest tak ogólnodostępna jak w przypadku pompowania kół powietrzem.

Podsumowując, odpowiednia ilość ciśnienia w oponach naszego samochodu ma wpływ na wiele czynników związanych z komfortem jazdy, ale też bezpieczeństwem. Zarówno niskie ciśnienie jak i zbyt wysokie ciśnienie nie wpływają korzystnie na nasz samochód. Pamiętajmy o systematycznej kontroli stanu naszych kół, by w ten sposób zadbać jednocześnie o cały nasz samochód.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *